Stručni tekstovi za roditelje

U

Šta kada dete odbija da crta? Rešenje postoji-Igra nalepnicama

Mnogi roditelji se žale da deca ne žele da crtaju. Onda to povežu sa svojim detinjstvom, pa govore da ni oni nisu znali da crtaju, ali da su matematiku zato dobro znali. Da li je crtanje važno, i da li znanje matematike treba da isključuje crtanje? Nekada roditelji i iz najbolje namere, deci daju komentar, koji dete može da povredi, i ono odbija da crta. Ali ako se više fokusiramo na njihov razvoj, a ne na proizvod dečjeg crteža, onda ne možemo pogrešiti. "Međutim ono što je neminovno je da deca sve češće umesto bojica biraju da gledaju telefon. Dečji crteži su lošiji, a samim tim im je loše razvijena fina motorika. A fina motorika je preduslov za razvoj govora, čitanje, pisanje, razmišljanje..." Crtanje je igra koju većina dece voli. I ne predstavlja veliki problem. O nijansama crtanja ovogo puta neću. Pisaću samo o korišćenju bojica da ulepšamo detinjstvo. Smatram da su ovi razlozi bitni za pravilan razvoj deteta, stoga ću Vam navesti igre u kojima dete može zavoleti crtanje: Već od godinu dana detetu ponudite da šara po papiru. Kada vidite da je savladalo tu aktivnost, možete preći na crtanje krugova i jednostavnijih oblika. (lopta, sunce...) 2. Nakon šaranja po papiru, možete promeniti materijal i probati da tačkate prstom nacrtani oblik. Prstom pokušajte da crtate jednostavne oblike a zatim pređite na četkicu. 3. Nikako ne zaboravite da crtanje ne podrazumeva samo crtanje jasnih crteža. Postoje različite vrste likovne umetnosti. Ukoliko primetite da Vaše dete uživa u crtanju ali ne vidite jasan oblik, pričajte sa njim o tome. Izbegavajte da postavljate suviše pitanja, i ona pitanja na kojima je odgovor "da" i "ne". Situacija iz ličnog iskustva: Sa Marijom sam kasnije počela da crtam, jer još uvek nisam otkrila ovo što sada znam. Prvi naš pokušaj je bio kada je imala negde oko 3 godine. Igra: Izrezala sam dva kruga i ideja mi je bila da nacrtamo picu, ali da samo šaramo kružiće na papir (salama, pečurke, kačkavalj...) Međutim ona je videla da je moj crtež "lepši" od njenog i više nije htela da crta. Bojice sam i dalje ostavila na mestu gde je mogla da ih vidi, ali nisam insistirala da crtamo. Šta se dalje desilo, i iz čega možete da izvučete pouku: Marija je nakon toga (ne znam koliko je vremena prošlo) sama uzimala bojice i papir i švrljala po papiru. Nakon završenog crteža, zavila ga je kao palačinku i poklanjala svima koji su dolazili kod nas u goste. Bonus način, kako da dete zavoli crtanje: NALEPNICE: Nisam se susrela sa detetom koje ne voli nalepnice. I one su odlična igračka za razvijanje fine motorike. Za ovu igru su Vam potrebne samo nalepnice i papir. Dopustite detetu da odlepljuje i zalepljuje nalepnice na papir. Zatim možete crtati i bojiti oko njih. Kada se dete upozna sa materijalom, možete potražiti radne listove, sa zadacima, gde će dete sve više koristiti olovku a samim tim i zavoleti crtanje. I još dve tri reči za kraj: Učenje matematike i crtanja ne moraju nužno da se povezuju, ali se nikako ne isključuju. Jedna bitna stavka koja ih povezuje je opažanje sveta oko sebe. A pravilan razvoj naše dece je ipak najbitnija stvar svakog roditelja. Opustite se i uživajte u njihovom detinjstvu. :)

Kako saopštiti detetu da se razvodite?

Razvod je druga po redu najstresnija situacija u životu, odmah posle smrti drage osobe. Baš zbog toga razmišljanje o razvodu, nesuglasice koje mu prethode i sam postupak razvoda znatno menjaju životnu rutinu supružnika, a samim tim i njihove dece. Zato je važno adekvatno uputiti dete u aktuelna porodična dešavanja, u skladu sa njegovim uzrastom. Kada reći detetu da se razvodite? Ukoliko ste doneli definitivnu odluku da se razvedete, odnosno nastavite život bez partnera, treba dete upoznati sa novonastalim okolnostima. Deca uzrasta do dve godine neće razumeti pojam razvoda, te oni lakše podnose porodične promene koje razvod sa sobom nosi. Razgovor treba prilagoditi uzrastu deteta i njegovoj zrelosti. Deca od treće godine treba biti informisana da neće živeti sa oba roditelja. Deca školskog uzrasta će najverovatnije sama primetiti da se u porodici dešavaju promene, ali nemojte prepustiti da sama shvate kakva su to dešavnja, jer to možda neće uspeti na pravi način, već obavite otvoren razgovor sa njima. Zapamtite, važno je održati odnos poverenja. Na koji način mu saopštiti? Koji god način da odaberete znajte da neće biti lako. Moja preporuka je da, ako je moguće, uradite to sa partnerom, odnosno obavite porodični razgovor. Nemojte dozvoliti da se taj razgovor pretvori u raspravu vas i vašeg partnera. Kontrolišite emocije ljutnje i besa pred detetom. Objasnite detetu da ste zbog izvesnih okolnosti odlučili da promenite način života, te da ćete vi i partner/ka živeti razdvojeno. Ipak, preporuka je da deci ne objašnjavate baš sve razloge koje su vas navele na razvod, naročito ako ti razlozi nose sa sobom osudu određenog ponašanja vašeg partnera. Budite spremni da odgovorite na sva pitanja koja vam dete bude postavilo prilikom razgovora. Bez obzira na uzrast pružite detetu podršku u razumevanju i prihvatanju novonastalih porodičnih okolnosti. Kakve se reakcije deteta mogu očekivati? Pozitivne definitivno ne. Deca će različito reagovati u zavisnosti od uzrasta. Deca predškolskog uzrasta su najviše pogođena promenama koje nosi razvod. Često se javlja strah od odvajanja i regresije u ponašanju, odnosno ponašnja koja su karakteristična za niži uzrast od onog na kom su oni, a koja su prethodno prevazišli, npr. nevoljno mokrenje, sisanje palca... Za decu mlađeg školskog uzrasta očekivana ponašanja su tuga, doživljaj gubitka i nesigurnosti. Decu u pubertetskom uzrastu uglavnom imaju osećaj sramote, ljutnje, izdaje, smatrajući da vi kao roditelji nemate pravo da donosite takvu odluku. Adolescenti ispoljavaju gnev, doživljaj posramljenosti, izdaju, emotivnu nesigurnost, a i postaju zabrinuti za svoje buduće veze. Kako olakšati detetu da prihvati razdvajanje roditelja? -Budite iskreni i otvoreni prema detetu, u skladu sa njegovim uzrastom. Opcija u kojoj dete samo shvata porodična dešavanja nije dobra jer je veća šansa da to ne učini na pravi način. To ga može dovesti i do osećanja krivice, te je uz razgovor važno naglasiti da krivca nema, već da je to odluka vas i vašeg partnera. Tako ćete imati odnos poverenja sa detetom, što je od ogromnog značaja za vaš odnos i njegov dalji razvoj. "Ne govorite ružno o drugom roditelju. Bez obzira na kvalitet vaših partnerskih odnosa i razlog koji vas je naveo na razvod, nemojte detetu pričati negativne stvari o drugom roditelju, osuđivati ili vređati ga. Naročito je pogrešno detetu nametati svoj stav i mišljenje o drugom roditelju, te umesto toga prepustite da sami grade svoj odnos. U suprotnom znatno ćete opteretiti dete i dodatno mu otežati situaciju u kojoj se nalazi." -Nemojte isključiti drugog roditelja iz života deteta nakon razvoda. Brojna istraživanja su pokazala da deca najbolje napreduju u tzv. harmoničnim postrazvodnim porodicama, odnosno uz roditelje koji bez obzira što su razdvojeni sarađuju u roditeljstvu. Važno je da razdvojite partnerske od roditeljskih odnosa. Podržavajte detetovu želju da viđa i provodi vreme sa drugim roditeljem. Imajte na umu da dete voli drugog roditelja i to tako treba i da ostane. -Potražite dodatnu podršku stručnih lica. Ako uvidite da vam prethodno navedeni saveti nisu dovoljni, te uočavate teškoće u odnosu vas i vašeg deteta, zatražite podršku stručnih lica u nadležnom Centru za socijalni rad , odnosno razgovor sa školskim pedagogom/psihologom. Takođe, ako prilikom planiranja razvoda i tokom istog imate konflikte sa partnerom, ne uspevate da postignete dogovor oko važnih pitanja vezanih za dete (gde će živeti, alimentacija...), obratite se nadležnom Centru za socijalni rad. Ukoliko ste vi ili vaše dete žrtva porodičnog nasilja, obratite se policijskoj stanici ili pozovite 192, kao i Centru za socijalni rad opštine kojoj pripadate. Autor teksta: Jelena Džunić, diplomirani socijalni radnik

Veoma gladna gusenica, razvoj govora

Da li ste čuli priču o Veoma gladnoj gusenici? To je priča koju bi svako dete trebalo da čuje. I ne brinite, svaka sličnost sa decom koja bi voće gricnuli, a sve slatkiše pojeli toliko da ih zaboli stomak je sasvim slučajna! :D Svaka dečija knjga napisana je tako da na šaljiv način upoznaje dete sa svetom koji ga okružuje. A knjiga Veoma gladna gusenica, Propolisbooks deci pokazuje magiju prirode kako da od, možda ne tako lepe gusenice, može nastati prelepi leptir. Knjiga prati razvoj leptira, od gusenice preko čaure pa sve do leptira, ali na deci razumljiv i šaljiv način, kroz pričanje. A kada Vam se priča toliko svidi onda možete da osmislite još aktivnosti za nju. Evo naših predloga: 1. Pročitajte deci priču. 2 Pitajte ih da li žele oni da pričaju/ čitaju. 3. Crtajte i bojite gusenicu, ili neki drugi pojam iz priče. Mi smo čak napravili i slagalicu voća, koje je gusenica jela. 4. Ova priča podstakla me je da sa decom pričam o zdravoj hrani i onoj manje zdravoj hrani (hrani koju ne jedemo često) 5. Iako je priča o gusenici, koja na kraju postaje leptir, u knjizi se pominju i dani u nedelji, koji se neprimetno provlače, što me je podsetilo na dečiju pesmu Igra kolo naokolo. U zavisnosti od uzrasta nek deca će biti mala za učenje redosleda, ali to ne znači da im ne treba pričati kroz priče i muziku. "Naučiti dete da ne zgazi gusenicu isto toliko je važno za dete koliko i za gusenicu." - Bredli Miler. Poučne priče: Priča o leptiru Jednog dana, pojavio se maleni otvor na čauri. Čovek je sedeo i gledao kako se leptir nekoliko sati muči da bi izvukao svoje slabašno telo kroz taj maleni otvor. Onda je leptir stao. Zato je čovek odlučio da pomogne leptiru: uzeo je makaze i razrezao čauru. Leptir je sa lakoćom izašao. Čovek je nastavio da posmatra leptira, očekujući da će se svakog trenutka krila otvoriti, povećati i raširiti, kako bi podržala leptirovo telo i osnažila ga. Međutim ništa se nije dogodilo. Leptir je ceo svoj život proveo puzeći okolo sa slabašnim telom i nerazvijenim krilima. Nikada nije poleteo. Čovek uprkos svojoj ljubaznosti i dobrim namerama, nije razumeo da su poteškoće kroz koje je leptir morao proći, izlazeći iz čaure, potrebne, kako bi krv iz tela leptira potekla u krila i kada se oslobodi čaure da bude spreman da poleti. Ponekad su poteškoće upravo ono što nam treba u životu. Nikada ne bi postali onoliko snažni koliko možemo biti. Nikada ne bi mogli leteti. Tražio sam snagu... i život mi je dao poteškoće koje su me osnažile.
Tražio sam mudrost... i život mi je dao probleme koje je trebalo rešiti.
Tražio sam bogatstvo... i život mi je dao mozak i telo da mogu raditi.
Tražio sam hrabrost... i život mi je dao prepreke koje je trebalo savladati.
Tražio sam ljubav... i život mi je dao ljude kojima je trebalo pomoći.
Tražio sam usluge... i život mi je dao prilike. Mene je ova priča podsetila, kako ponekad zaboravimo da razvoj deteta traje celo detinjstvo, i da treba da ga pustimo da se razvija svojim tempom. :)

Morska aktivnost, pecanje ribe

Morske igre su deci veoma zanimljive. A ja ih volim jer smatram da se dete pravilno razvija samo onda kada mu zagolicamo maštu. Navešću vam 3 jednostavne igre pecanja ribe, po uzrastima: - od 1 do 2 godine: - od 3 do 4 godina: - od 4 do 5 godina: Potreban materijal za ovu igru je: Papir, bojice, makaze, cevčica i posudice. Postupak: Nacrtajte ribe, obojite ih i izrežite. U zavisnosti od uzrasta deteta radite to zajedno. Kada ste napravili ribe stavite ih u posudu. Mi smo birali plavu kako bi nas asocirala na more. Zatim im pokažite kako da uvlače vazduh kroz cevčicu i "pecaju" ribe. Prednosti ovako organizovanih igara za decu su brojne: Razvoj pažnje, koncetracije, logičkog mišljenja, govora, kreativnosti i mašte. A roditeljima ideja više uvek dobro dođe, kada dođu dani kada smo više unutra nego napolju. Opustite se! :)

Razvoj govora od 3-7 godina, deo E-booka Igre bez telefona

Razvoj govora, se posle treće godine ubrzano razvija. Taj razvoj zavisi od okoline deteta. Iako sam radila dosta aktivnosti na tu temu, postoji jedna igra koja Vam je dovoljna, da razvijate govor kod kuće. Prilično je laka za napraviti, a deca je obožavaju. Pre opisa igre navela bih Vam aktivnosti koje takođe razvijaju govor i na koje treba da obratite pažnju: Pevajte Uspavanke, Tašunaljke, Prohodalice... U šetnji im opisujte šta vidite, i oponašajte pojave koje proizvode zvukove (ptice, automobili, vetar, kiša...) Listajte slikovnice Pričajte jednostavne priče, nastavite sa bajkama ako vidite da pokazuju interesovanje. Pevajte dečje pesmice, uključite i pokrete lica i celog tela. Dozvolite im da obave neku radnju za koju pokažu interesovanje (stavljanje poklopca na flašu, samostalno hranjenje, skupljanje štipaljki u posudu...) Dozvolite im da skaču i penju se, u skladu sa bezbednim situacijama... Kao što ste primetili, sem aktivnosti koje su direktno povezane sa govorom (pričanje priča, pevanje...) savetujem Vam da radite i na razvoju fine motorike, jer su upravo te aktivnosti veoma povezane, dešava se da govor kasni zbog nedovoljno razvijene motorike (krupne i fine). I sada dolazimo do glavne igre i po meni genijalne igre, jer u njoj upravo možemo da spojimo dva razvoja o kojima sam govorila, razvoj govora i razvoj motorike. Kutija sa zadacima, jednostavna igra za uzrast od 3 do 7 godina: Potreban materijal: Potrebna vam je velika kutija i mnogo papira. Podelite papire na manje delove. Na njima napišite zadatke koja deca treba da urade. Npr: Oponašaj mačku. (razvoj govora, motorike) Ispričaj nešto smešno. (razvoj govora) Skoči kao zec. (razvoj motorike) Imitiraj zmiju. (razvoj govora, motorike) Reci reč na slovo M. (Na slovo na slovo-razvoj govora) Izbroj koliko imamo lopti. (razvoj početnih matematičkih pojmova) Otpevaj Leptiriću Šareniću. (razvoj govora, razvoj muzičkih sposobnosti) Zagrli sve u sobi. (Rad na emocijama) Skači na jednoj nozi. (razvoj motorike) Ispričaj nam priču Tri praseta. (razvoj govora) Zažmuri i pogodi koje voće ti dajem. (Razvoj čula dodira) Pokupi sve kockice. (razvoj početnih matematičkih pojmova-skupovi) Zadatke možete smišljati za razvoj govora, motorike, početnih matematičkih pojmova, muzičkih, fizičkih sposobnosti. Uz ovu igru takođe možete i učiti brojeve i slova. Savet: Igra je društvenog tipa, ali ne mora da bude takmičarska, više je smišljena za razvoj i dobru zabavu. A kada se svidi deci, možete je igrati kad god hoćete, na letnjem/zimskom raspustu, u hladovini, vikendom, pa čak i na putovanju u kolima. U poverenju: Ja sam je uvela kada nam je bio period, gde smo na kraju dana bili preumorni i razdražljivi, a trebala nam je neka aktivnost da nas opusti, i decu i mene. :) Opusite se i uživajte! ;) Više o smernicama koje sam koristila u razvijanju govora kod dece možete pročitati u E-booku Igre bez telefona. Link za naručivanje: https://sites.google.com/view/igrebeztelefona/%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B0 ili mi pišite na: Fb stranicu Igre bez telefona mejl adresu:milicevicmilica90@gmail.com

Kako razviti zdravu privrženost sa detetom?

Osnovni vid emocionalnog razvoja je afektivna vezanost, tj. privrženost koja se zasniva na kvalitetu odnosa deteta sa bliskim osobama. Emocionalni razvoj je primarna potreba deteta, te je važno adekvatno ga usmeriti i negovati kako kod odojčeta, tako i tokom odrastanja deteta. Najčešće osobe prema kojima dete oseća privrženost su: Roditelji, odnosno odgajatelji, jedan ili oba Druge odrasle osobe iz porodice Stariji brat ili starija sestra. *Ukoliko postoji više osoba prema kojima je dete afektivno vezano one su organizovane hijerarhijsku i taj redosled koji je samo ustanovilo treba poštovati. "Privrženost između roditelja i deteta ne treba poistovećivati sa takozvanim razmazivanjem, jer razvoj privrženosti utiče prvenstveno na emocionalni i socijalni razvoj deteta, a ne na uspostavljanje određenog načina ponašanja deteta." Kako se razvija sigurna i stabilna privrženost? Ukoliko uspevate da prepoznate potrebe vašeg deteta i adekvatno odgovarate na njih, brzo ga umirite, naklonjeni ste mu, uvažavate i cenite izbore vašeg deteta, ono će razvijati unutrašnji model sebe kao voljene i vredne osobe koja može da upravlja svojim emocijama. Na taj način razvija se odnos poverenja koji je veoma važan za temu koju obrađujemo. Tanka je linija između poverenja i nepoverenja, tako da zastrašivanje dece, naročito nepostojećim bićima i stvarima može imati kontraefekat. Umesto toga u skladu sa njihovim uzrastom im objasnite šta je dozvoljeno, a šta ne i budite dosledni u tome. Negujte iskrenost u međusobnom odnosu kako dete ne bi stvorilo iskrivljenu sliku o stvarnosti, već razvilo poverenje. Pri odgoju deteta potrebno je strpljenje jer je njemu svet velika nepoznanica, a roditelji su vodiči kroz pustolovinu zvanu upoznavanje sveta. Kontinuirana i ponovljena iskustva detetu stvaraju unutrašnji model koji dalje značajno utiče na trenutne, a i na buduće odnose koje dete razvija. Sve nevedeno dovodi do adekvatnog regulisanja emocija kod deteta i razvijanja životnih veština. To pomaže detetu da na pravi način razume i prihvati svoja i tuđa ponašanja. Šta ako privrženost između između Vas i deteta nije čvrsto uspostavljena? Ukoliko imate poteškoća da uvidite šta je potrebno vašem detetu, da uspostavite adekvatnu komunikaciju sa njim i odnos poverenja, bez panike! U tom slučaju se obratite psihologu ili drugim stručnim licima koji su dostupni u vašoj lokalnoj sredini, kako bi vas usmerio i posavetovao. Psiholog je stručno lice, obučeno za rad sa porodicom, te će Vam pružiti neophodnu pomoć i podršku. U suprotnom uz neadekvatno postupanje prema detetu, odnosno neodgovaranjem na njihove potrebe može se razviti: nesigurna privrženost, te se neretko javlja i anksioznost kode dece, problemi u ponašanju, problemi sa mentalnim zdravljem, nelagodnost, zavisnost, nepoverljivost, uznemirenost i ranjivost. Ni jedno dete nije isto, te nemojte se iznenaditi ako dva deteta različito reaguju na iste situacije i vaspitne metode. Da li detinjstvo roditelja utiče na njihovo roditeljstvo? Rano iskustvo ima više tendencije da bude značajnije od iskustva u odraslom dobu. Roditelji koji su tokom svog detinjstva razvili nesigurnu povezanost sa svojim roditeljima imaju šanse da budu adekvatno psihološki raspoloživi svojoj deci, što dalje može da dovede do značajnih rizika kod dece. Važno je znati da se roditeljima može pomoći da unaprede svoje roditeljske kompetencije i razviju svest o potrebama deteta, te ukoliko primete da im je neophodna podrška istu i potraže jer to doprinosi postizanju najboljeg interesa deteta. Autor teksta: Jelena Džunić, diplomirani socijalni radnik

Preporuka knjige za čitanje- knjiga za roditelje. A za decu? Čik, probajte!?

Uz pomoć ove knjige možete proveriti da li su Vaša deca "najgora na svetu", i iznenaditi se odgovorom. Nema roditelja koji bar jednom nije pomislio: "Da li je moje dete najgore na svetu?" Kada smo umorni, ljuti, besni... sve nam izgleda kao da gledamo kroz lupu. U tim trenucima često zaboravimo da su ti mali čudaci, ipak samo deca. Sprečiti nepoželjno ponašanje ili ga kazniti je najčešći odgovor roditelja na dečje nestašluke. A da li biste probali jedan malo šašav način? Deca su "prirodno" balava, plačljiva, razigrana, čačkaju nos, misle da su uvek u pravu...a da li su baš ovakva kao u knjizi? U ovoj knjizi autor Dejvid Valijams, dečje nestašluke dovodi do apsurda, toliko da nema deteta koje bi nastavilo da se nepristojno ponaša. A kada budete upoznali: Balavog Baneta Plačljivu Petru Vanju Vašku Gđicu Polku Perpetumobilku Smrdljivu Smiljku Časlava Čeprkala ...možda Vam vaši problemi budu delovali manje strašni. Stoga, menjam mišljenje, pročitajte je i deci, a zatim proverite da li se Vaša deca ovako ponašaju. Ukoliko je odgovor ne, nikako, ne brinite proćiće i ta faza. :) U poverenju: Marija je malo kao gđica Polka Perpetumobilka, mada ako nju pitate ne skakuće ona baaaš toliko, samo voli da se pentra. :p

Igra istraživanja, igre u prirodi

Svako dete voli da istražuje. U toj naizgled običnoj igri, mogu naučiti mnoge stvari i razvijati svoje sposobnosti. A kada spojimo istraživanje i prirodu, dobili smo dobitnu kombinaciju. Kada postepeno uvodimo zadatke na papiru, kod dece to neće izazvati negodovanje, već će to posmatrati kao igru. Jednostavna igra istraživanja za decu od 2 do 7 godina: Potreban materijal: Za ovu aktivnost vam je potrebno samo papir, olovka i lepak. Postupak: Na papiru nacrtajte ono što želite da deca pronađu i zalepe. Birajte stvari iz vašeg okruženja, one koje su deci poznate i one koje želite da naučite. U ovoj igri deca razvijaju opažanje i ljubav prema prirodi. Opustite se i uživajte. :)

Crtanje na foliji, razvijanje kreativnosti

Deca vole da crtaju. Crtanje bilo kojim materijalima vodi ka razvijanju fine motorike, koja je najbitnija za pisanje. Nekad je dovoljno da im se uvede neka novina da nastave da razvijaju svoju kreativnost. Kako razvijati dečju kreativnost: Materijali: Tempere, folija, četkice, papir. Dajte deci da temperama nacrtaju crtež na foliju. Morate im samo napomenuti da je to jedan brzi crtež, u suprotnom će se boje osušiti i neće uspeti! Kada završe crtež prekrijte crtež belim papirom i dlanovima prelazite preko njega, kako bi ostao otisak. Skinite beli papir na kojem je novo umetničko delo vašeg deteta.

Deca koja jedu strah, zabavna igra

Strah kod dece je neprijatno osećanje. Ono može izazvati dve reakcije: beži ili pripremi se za borbu. Ako želimo da nam deca budu emotivno inteligentnija, dobro je od malena raditi i razgovarati, na temu osećanja. Najčešći dečji strahovi su od: Nepoznatog Mraka i odvajanja od roditelja. Već sam pričala da je strah detetovo realno osećanje, i da ga ne treba negirati. Rečenice poput "Nemaš čega da se plašiš" , "Ti si veliki/velik" , "Nisi valjda beba"...nikad neće odagnuti strah, već će ga ili produbiti ili zamaskirati (i tada se može javiti u kasnijim godinama, i prerasti u fobiju). Kako raditi na dečjem osećanju strah: Jedan od razloga zašto mislim da roditelji treba da se igraju sa decom, je upravo zbog toga što ćete upoznati svoje dete. Kada provodite vreme sa svojim detetom, moćićete lakše da primetite čega se vaše dete plaši. To je za početak dovoljno. Dok je dete mlađeg uzrasta pokažite mu dodirom da ste tu i da nema potrebe da beži. Kako dete odrasta pričajte mu zašto ne treba da se plaši (ovde mislim konkretno na neku situaciju, strah je dozvoljeno da oseća) i kako može da se zaštiti. Npr. Neka deca se plaše psa. Priđite vi i pomazite psa. Dete gleda šta vi radite. U toj situaciji, pričajte im kojeg psa smemo da mazimo a kojeg ne. Recite im zašto ne mazimo svako kuče i napomenite im mere opreza, i načine na koje se mogu zaštiti. Pokažite razumevanje za njihov strah, tako što ćete im pričati o svojim strahovima kada ste bili mali (ili sadašnjim strahovima). Na taj način će osećati sigurnost i ljubav.U ovoj situaciji je veoma bitno da ne prenosite vaše strahove na njih, a ovakav pristup može i vama pomoći da rešite neke svoje strahove. :) Ovo su neki od načina koje sam ja koristila kako bih otkrila strah kod dece i radila na njemu. Strahovi se nekad teže otkrivaju, i zato sam u pomoć pozvala jednu zanimljivu igračku. "Mlađa deca će vrlo rado pričati o svemu sa igračkom, pa čak i o strahovima." Deca koja jedu strah, igra: Razgovor: Svako se ponekad uplaši, kada čuje neki čudan zvuk, ili kada u mraku vidi senku drveta. Srećom imam jednog prijatelja koji nam može pomoći. Njegovo ime je Koba Yagi (možete i izgovoriti kineski, kako bi deci bilo zanimljivije). Pustite decu da pogledaju igračku. Njegova specijalnost je da sa svojih 11 zuba pojede sve dečje strahove, kako bi deca nastavila da se igraju. Prebrojite zube (kojih ima 10) i kažete, čak je i jedan zub pojeo, jer se jedno dete bojalo njegovih oštrih zuba. (humor, kao nabolje sredstvo komuniciranja sa decom) Cilj je da opustite decu, i da se povežete sa njima. Nakon priče na red dolazi crtanje/pisanje, šta god dete izabere. Zadatak za dete: Na malom papiru dete treba da nacrta/napiše strah. A zatim stavite papirić u usta igračke. Nakon što je Koba Yagi pojeo strahove, treba da im saopšti kako se ti strahovi prevazilaze (koristite smernice sa početka teksta : Prepoznavanje, prihvatanje, razumevanje, konkretno upoznavanje sa realnim strahovima i mere opreza, koje će im smanjiti osećaj straha) Opustite se i uživajte u dečjem razvoju. :)

Kako od materijala koji imate kod kuće napraviti dobru igračku, uradi sam

Koje su tri stvari koje su vam bitne da razvijete kod dece? Pre nego što odgovorite rećiću vam svoje mišljenje. Moje su: kreativnost, samostalnost i fizička sposobnost. Upravo ova igračka je dobar način da vam objasnim kako na jednostavan način možete razvijati samostalnost kod dece. U okolnostima u kojima živimo veoma je teško balansirati. Zato više nego ikada treba da pratimo naše dete i njegova interesovanja. Kada se fokusiramo na dete vidimo da ono želi da radi isto što i mi. U tome se krije ključ koji vodi do njihove samostalnosti. "I zato je veoma važno da decu puštamo od malena, da probaju da rade stvari za koje pokažu interesovanja. Npr. da se oblače sama, da jedu sama..." Dozvoljavajući deci da probaju da učestvuju u takvim aktivostima, imamo dvostrku dobit: razvoj samostalnosti razvoj fine motorike i eto rešenja za zauzete roditelje, nema boljeg rešenja da utičete na pravilan razvoj dece a tako je jednostavno. No, da se vratim na igru. Postoje radnje koje za decu nisu bezbedne, i tada je potrebno jasno postaviti granice. Recite im smireno uz objašnjenje koje deca mogu da razumeju. Onda im možete ponuditi sledeću igračku. Navešću vam 2 načina ove igre: za mlađi i stariji uzrast. Jednostavna igračka za razvijanje fine motorike i praćenje redosleda po modelu: Potreban materijal: Rolna i gumice. Mlađi uzrast: Za decu mlađeg uzrasta biće izazov da samo nižu gumice na rolnu. Pre igre pokažite im postupak nizanja, a zatim deca mogu i sama. Stariji uzrast: Za starije dete će biti zadatak da poređaju gumice po redosledu sa papira. Počnite sa tri zadate boje, a zatim postepeno povećavajte. Ovu igru možete iskoristiti kada imate dvoje dece različitog uzrasta, isti materijal, jednostavno a veoma korisno za decu. Opustite se i zabavite! :)

Princeza ili veštica, koju ulogu bira vaša devojčica? Hajde da čitamo

Maskenbali su divne zabave, da upoznate vaše dete i saznate više o njegovoj prirodi. Igre princeze ili igre veštice su podjednako zabavne za devojčice. Ovu temu iskoristila sam kako bih saznala još po nešto o devojčicama. Ovoga puta osvrnuću se na temu veštica: "Preporuka za ovo leto, Marijin (7 godina) i moj izbor je knjiga "Ratovi veštica, u izdanju Propolisbook-a." Mišljenje većine devojčica o vešticama je da su one strašne žene, obučene u crnu odeću, velikih šiljatih noseva i istih takvih šešira. Međutim.. postoje veštice koje su sve suprotno od toga. One su devojčice, obučene u haljine(osim jedne koja ni ne zna da je veštica i nosi farmerke), nemaju šiljate noseve, šeširi nemaju šiljati vrh, imaju osobine devojčica i ponekih odraslih ljudi...i takmiče se u Ratovima veštica. Marija je već neko vreme izgubila interesovanje za knjige, ali ova knjiga joj se veoma dopala, tako da sam je iskoristila za sledeće aktivnosti: Svakodnevno čitanje u slobodnom vremenu (letnji raspust) 2. Knjiga je izuzetno maštovita, jer veštice iz nje, sem što ne izgledaju kao veštice na koje smo navikli, žive i na neobičnom mestu. 3.Priča ima i satirične opise, gde na deci razumljiv način, izvrgava podsmehu, razmišljanje devojčica da je izgled bitniji od lične vrednosti (kakva si osoba). (Meni je ovo itekako značilo, jer ne volim da sam uvek ja ta koja držim pridike, kako treba da duže ostane dete, da još uvek ne treba da izgleda kao devojka...;) ) Prema Krastači ove nedelje nije kul nositi cipele sa špicastim vrhom, ali možda će biti sledeće nedelje. Zato POD HITNO MORAMO DA BACIMO SVE SVOJE CIPELE SA ŠILJASTIM VRHOM! , vrištala je Egi Kopito. Felisiti Šišmiš je uzdahnula. "Taj časopis je stvarno budalast." "A ne, Fel-Fel, fantastičan je. Kako bih inače znala da li sam se ispravno obukla? Niko ne želi da pogreši kad je u pitanju nešto tako bitno kao vrh cipele." 4. Dešavanje je takmičenje devojčica različitih osobina, oko toga koja će postati "glavna veštica (i ova priča mi je dobrodošla, da uvidimo šta je ferplej igra, kao i da će ti mudro razmišljanje svojom glavom, pomoći da rešiš zagonetke, bilo da su one za takmičenje ili za životne odluke). 5. Ja sam generacija devedesetih, kada su se prikazivali Moćni rendžeri, i u školskom uzrastu, smo se igrali upravo njih, pa mi je ova tema bila dobra da ponudim Mariji da se igra veštica lutkicama ili sa drugaricama. 6. I na kraju ali ne manje važno je priča o prijateljstvu koja je uvek bitnija od bilo koje nagrade. Nešto lično: Dečje knjige nisu samo za decu, i kada čitate deci dozvoljeno vam je da i vi uživate. :) Meni se ova knjiga dopala (skoro isto kao Mariji) pa sam čitala krišom dok ona spava. ;) I tako dok Marija sanja, da li je u ratovima veštica pobedila Pegi Vrdopras, Egi Kopito, Felisiti Šišmiš, Lizi Zverska, Peti Golub, Flafenofora Kotlić, Mili i Moli ili Veja Smaštica... ja sam otkrila ko je pobedio: Preporuka za leto 2019. bila je knjiga za opuštanje i razvijanje emocionalne inteligencije kod dece: https://www.igrebeztelefona.rs/post/%C5%A1ta-citati-deci-kako-smiriti-decu

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now